Achtergrond

Deze site geeft inzicht in het autobezit per bewoonde woning. Onder 'autobezit' valt het privébezit van een personenauto of een bestelauto per bewoonde woning uit het actieve wagenpark, zoals geregistreerd in het jaarbestand van de RDW. Ook het gebruik van operationele zakelijke leaseauto’s is in het autobezit verwerkt. Niet opgenomen zijn private en financial leaseauto’s, bedrijfsauto’s die door particulieren ’s avonds mee naar huis worden genomen en buitenlandse voertuigen.

Zowel de RDW-gegevens, CBS-indelingen van gemeente, wijk en buurt en gegevens over woningen hebben betrekking op 2023. Het ‘bezit’ van een zakelijke leaseauto heeft betrekking op 2022. Het laagste schaalniveau waarop autobezit inzichtelijk is gemaakt, is het buurtniveau zoals dat door het CBS is gedefinieerd. Waar mogelijk is het autobezit te zien voor 14 typen woningen die ook in CROW-publicatie 744 worden onderscheiden:

  • koop, huis, vrijstaand
  • koop, huis, twee-onder-een-kap
  • koop, huis, tussen/hoek
  • koop, appartement, >100 m² bvo
  • koop, appartement, 75 - 100 m² bvo
  • koop, appartement, <75 m² bvo
  • huur, huis, vrije sector
  • huur, appartement, vrije sector, >100 m² bvo
  • huur, appartement, vrije sector, 75 - 100 m² bvo
  • huur, appartement, vrije sector, <75 m² bvo
  • huur, huis, sociale huur
  • huur, appartement, sociale huur, >100 m² bvo
  • huur, appartement, sociale huur, 75 - 100 m² bvo
  • huur, appartement, sociale huur, <75 m² bvo

Bronvermelding

De resultaten die op passendeparkeernorm.nl getoond worden, zijn gebaseerd op berekeningen van Goudappel op basis van het combineren van gegevens uit eigen analysebestanden/bronnen met output van onderzoek op niet-openbare microdata van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over autobezit, woningvoorraad, type woningen, eigendomssituatie en inkomen.

Voor de duidelijkheid wordt vermeld dat (het gebruik van) CBS-microdata altijd binnen de volledig afgesloten netwerkomgeving van het CBS blijft, en alleen resultaten van bewerkingen/statistische gegevens die niet naar personen te herleiden is (kunnen) worden geëxporteerd. En om in deze gegevens de laatste mogelijke vorm van onthullingsgevaar naar huishoudens te voorkomen, worden door CBS alle gegevens die betrekking hebben op minder dan tien huishoudens verwijderd. Ook zijn de aantallen huishoudens afgerond op vijftallen en is het gemiddelde aantal auto’s per huishouden afgerond op 1 decimaal. Achterliggende onderzoeken en analyses zijn met zorgvuldigheid uitgevoerd. Desondanks kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden in de resultaten.

Partners